והרי החדשות: יציבות מחירים בנדל"ן הישראלי

כתבה בדה-מארקר מאיימת לטלטל את אמות-הסיפים של עולם הנדל"ן הישראלי: "עצירה של המחירים לאורך ארבעה חודשים". הטענה נתמכת בנתונים נוספים:
  • ירידה הדרמטית במספר העסקות לרכישת דירה ב–2016
  • קיפאון ברמת המחיר במספר רב למדי של ערים
פרץ היציבות הזה הוסתר מהציבור בגלל הדרך שבה התקשורת בחרה להתבונן על הפרספקטיבה של השנה האחרונה ולא של 4 החודשים האחרונים. לכן זכינו דווקא לסיכומים מהסוג של:

בפעם האחרונה בה ראו בישראל כזו מגמה של עצירת עליות-המחירים, כולם ישבו על הגדר וחיכו לראות מה ייצא מיוזמת מע"מ אפס של שר האוצר הקודם, יאיר לפיד. זה נגמר בהמשך עליות מחירים, ביתר-שאת. האם השוק מחכה למשהו או למישהו גם הפעם? 

אולי, בניגוד לטענת בנק ישראל, הציבור הישראלי הפנים שכדאי לחכות לתוכניות "מחיר למשתכן" באיזור מגוריהם ? ואולי יציאת המשקיעים מהשוק היא זו שהביאה ליציבות המחירים ? ואולי בכלל מדובר בעצירה זמנית, מהסוג המתרחש מעת לעת בכל שוק, במסגרת האקראיות הכוללת, שעתידה להתפוגג בהמשך עליות מחירים בעתיד הלא-רחוק ? 

תהא אשר תהא הסיבה, השימוש הפוליטי האפשרי (והצפוי) בפרספקטיבה הזו על דינמיקת מחירי הנדל"ן בישראל צפוי להופיע על בימת התקשורת ותודעת הישראלים בעתיד הלא רחוק. מטבעו של דיון, שהוא מייצר מגמות משלו. האם דיווחים על יציבות מחירים מעודדים צריכה נוספת או שמא מחזקים הימנעות מצריכה? המורכבות של תחזית שוק מורכב יחסית הופכת את הדיון למשתנה חשוב בפני עצמו. העובדה שבישראל דיון פוליטי בשלבי אי-יציבות קואליציונית עלול להוביל לבחירות יכולה להפוך למשתנה נוסף בפני עצמו. 

אפשר לשער שאם אכן השיח הפוליטי יאמץ את הפרספקטיבה של יציבות המחירים, הוא ייכנס בד בבד למצב של חוסר-יציבות פוליטי. ופסיכולוגיית ההמתנה לממשלה הבאה בהחלט יכולה לייצר דינמיקה משלה בשווקים המתאפיינים ברכישות שהן טרנזקציה נדירה עבור הקונה.  

האומנם אכן מדובר ביציבות של ממש? הייתכן שבעקבות היציבות הזו ממש נראה גם מגמה של ירידת-מחירים? לכל אחד יש את הניחוש שלו... אקסלנס חזו שב2017 זה סוף סוף יקרה. פסגות חזו המשך עליית מחירים אבל בקצב מתון יותר.

נדמה לי שעדיף להקשיב לתשובה שנתן לשאלה הזו השמאי הממשלתי, טל אלדרוטי:
"אם אתם רוצים שאגיד לכם מה יקרה למחירי הדירות ב-2017, תשאלו אותי ב-2018". 


תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

yet another BP related post

בנק ישראל קונה מניות Bank of Israel buys stocks