אני לא מאמין בדברים האלה, של לחלוב חברות

ראיון מעניין בכלכליסט עם שלום חגי, בעל השליטה בטיב טעם והבעלים של הארגז, תעשיין קמעונאי ויבואן ואלוף בדימוס (ראש אגף האספקה בצה"ל דאז, המוכר כיום בשם אט"ל). הוא מוכר כיום כמומחה לטרן-אראונד - רכישה של גוף כלכלי בקשיים וניהול מייעל שלו עד למהפך - והוכיח את יכולותיו בבקבוצת הארגז ובטיב טעם

הראיון בהחלט שווה קריאה. כמה מהפנינים שבראיון שאני לפחות לוקח איתי:

"אני לא מאמין בדברים האלה, של לחלוב חברות. הבונוסים למנהלים אצלי צנועים מאוד ומותנים בביצועים גבוהים...זה מייעל את המערכת, מחייב מתודולוגיה חכמה יותר. זה תעשייה וניהול, אופטימיזציה - מול הבנקים, עם החובות לספקים, בארגון, בשיטות, בתגמול. למצוא את האופטימום בכל תחום".
...
"זאת תפיסת הניהול שלי, להאציל סמכויות, לבחור היטב במה להתערב...אחרת איך אפשר להשתלט על הכל...אני מתערב כשאני יכול להביא לשינוי מהותי. מעבר לזה - תן לאנשים לעבוד. אם על כל טעות תיתן לאנשים נבוט על הראש, אין להאצלת הסמכויות משמעות. אתה צריך להגיד להם: חבר'ה, תחליטו, יש לכם גיבוי. לא נורא אם טעיתם"
על היוזמה הפוליטית שלו (בעבר היה ראש המטה של אהוד ברק, בבחירות 1999; אני משער שהיוזמה הנוכחית היא הסיבה האמיתית לראיון בכלכליסט):
'קצינים למען ביטחון ישראל'... 'אנחנו 155 גנרלים ומקביליהם, בני סמכא בתחום הביטחוני, שרוצים ליצור משקולת מאזנת למי שמפחיד ומאיים עלינו מפני השלום. כי השלום הוא הביטחון, והיעדרו הוא הסכנה, בעיקר לרוב היהודי כאן' ... 'קשה לנו עם תחושת חוסר התוחלת, הנידוי העולמי. זה יהיה טמטום מדיני, איוולת, לא להגיב להתרחשויות האזוריות: נוצרה כאן הזדמנות של פעם במאה לקואליציה של מדינות מוסלמיות מתונות שמוכנות לעשות איתך שלום, למה אתה מוותר על זה? כולם מבינים שדאעש והאסלאם הקיצוני הם אויב של העולם הערבי הרבה יותר מישראל. הערבים מפחדים מהם יותר. ... אם דאעש יתייצב על הגדרות האלקטרוניות שלנו לאחר הסדר — נדע לטפל בו. העניין הוא לא לבלום אותו פיזית, אלא לבלום את הרוח שלו. הרוח הזאת נכנסת חופשי דרך הגדרות. ובמוטיבציה הזאת צריך לטפל. בתנאים כלכליים מצוינים לפלסטינים יהיה יותר מה לאבד.' 
על התחרות של 'הארגז' מול סין:
'המפעל שלנו בסכנת סגירה כי יש לי הזמנות רק לרבעון הראשון של השנה'...'פתיחת הענף לתחרות מסין, אחרי שנתנו התחייבות ממשלתית שהרכבת אוטובוסים תהיה רק כחול־לבן, אינה הוגנת. אי אפשר לשים אותי מול סין, שמשלבת שכר נמוך, משחקת בשער החליפין ומוכרת לך איכות ברמה אחרת. אני אלחם בזה כל עוד אני חי....אמרתי לישראל כץ שזו מלחמה על פניה של המדינה, לא על מצבו של שלום חגי. היום העולם המערבי כבר מנסה להחזיר את הייצור הביתה, כי אתה חייב לקיים את העם שלך, לתת לו פרנסה'.
מדוע דחה הצעות להשתלב בפוליטיקה ?
'התנועה הזאת מיועדת לאנשים כמוני, שלא רוצים להצטרף לפוליטיקה אבל נורא אכפת להם. אני לא צריך להיכנס לפוליטיקה. אלה חיים קשים ללא סיפוק, של מאמצים גדולים שמלווים בחוסר הערכה. אני כבר שירתתי 32 שנה בצבא, אני בונה, מקים מפעלים, המצפון שלי מסודר...אני גאה מאוד כשאני אומר לא להצעות מפתות' 
מדוע בחר בחיים של לעבודה אינטנסיבית אחרי הפרישה מצה"ל
'הלכתי לעסקים מסיבה אחת. אבי היה מראשי העדה, עוד בלוב. הכי צנוע בעולם, שליח ציבור. מאוד העריכו אותו. היה חוזר מהעבודה ופותר בעיות אישיות, בין בעל לאשה, בין שותפים עסקיים. .... בגיל 65 לחצנו עליו: די, תנוח, תפסיד לעבוד. הוא השתכנע ועזב את העבודה, וראיתי אותו נובל לאט לאט. זה כאב. זה לא היה הדור שלנו, של נסיעות ובילויים, אבל הוא היה אדם נאור, משכיל, קרא ספרים, ודעך בבית. כשראיתי אותו ככה אמרתי לעצמי: לעולם לא אהיה במצב הזה.... כשהשתחררתי מהצבא ידעתי שאני מצויד היטב, יש לי כלים, השכלה, יכולות, ואמרתי לעצמי: אלך למקום שבו אוכל לעבוד עד יומי האחרון. שבו אף אחד לא יגיד לי ללכת הביתה. ... סירבתי לכל ההצעות להיות מנכ"ל בזק ומנכ"ל סלקום. ידעתי שמגיע היום שבו אתה מבוגר, המשכורת שלך גבוהה, ואומרים 'לך הביתה'. פה המשפחה עובדת, כולם מסודרים, אני מסודר. אבל האמת שהיום מעניינים אותי אידאלים חברתיים. לפרנס משפחות. זה יותר חשוב לי מהכל'. 
 לקריאה נוספת




תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

yet another BP related post

בנק ישראל קונה מניות Bank of Israel buys stocks