ההפרטה נכשלה ?

[פורסם במקור ב-21/5/2010 בבלוג שלי (ז"ל) בדה-מארקר, ועם מהלכי הקונסולידציה של הבלוגים שלי ומעברי אל בלוגפוסט, מגיעים גם פוסטים כמו זה. עם הקוראים הסליחה על אי-הסדר...]


קראתי בעונג רב את מאמרו של גיא רולניק ההפרטה נכשלה - צריך לעצור אותה. פה ושם עצרתי ושפשפתי את עיניי. לפרקים גם חזרתי לראש העמוד כדי לוודאי שלא שלי יחימוביץ או יצחק בן-אהרון הם שכתבו את הכתבה הזו.

פשוט תענוג.

פעם המלחמה בריכוזיות היתה הסיסמא המרכזית של מקדמי ההפרטה, שהסבירו את הנורא והאיום שבבעלות המדינה על נכסים וחברות. היום המלחמה בריכוזיות הופכת בעצם להיות מלחמה בכוחותיו הברוטליים של השוק הפרטי.

כדאי רק לזכור שבמאבק הזה הפוליטקאים שלנו, שוב ושוב, פועלים בעד הטייקונים . וכשגם הם וגם הפקידים עושים את זה, לא נשאר מי שיפעל בעדנו - הציבור הרחב.

עוד כדאי לזכור, שאם האמריקאים מתקשים אך מנסים להתמודד עם התופעה הנוראה המכונה גדול-מכדי-ליפול (too big to fail), אז גם לנו, אזובי-הקיר, כדאי לפעול כשהלקח הזה למול עינינו (מישהו אמר אפריקה ולא התכוון ליבשת השחורה?), והתמריץ הזה מסייע לנו במלאכת הפירוק של הקונגלומרטים הישראליים.

ואחרון חביב - הפתרון היה ידוע לכולנו מאז ומעולם.

אם מפריטים - אז רק בצורה שבה הבעלות עוברת מידי המדינה אל משקי-הבית בישראל, כשנקבעות הוראות תקנון בנכסים המופרטים האוסרות על בעלים יחיד של יותר מאחוז מסויים של מניות, ולרשות ניירות הערך מוקנות סמכויות אכיפה של ממש כדי להתמודד עם מצבים כאלה (כולל הפקעת בעלות על מניות ממי שמנסה לעבור על הוראות החוק האלה בדרך ערמומית זו או אחרת).

אבל פעם הסבירו שחייבים שיהיה בעל-בית ולכן אי-אפשר להפריט לידי הציבור.

עכשיו כשהיינו בסרט הזה, והבנו שבעל-הבית גרוע אפילו מבעלות של המדינה, הגיע הזמן לחזור לשכל הישר.

אף מחקר מעמיק לא יביא פתרון טוב יותר - כי בעית הברונים השודדים היא בעיה עולמית ואיננה ייחודית לישראל.

פשוט להקשיב לשכל הישר.

ואפשר להתחיל אפילו מחר - בנק לאומי מחכה להיות מופרט.

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

yet another BP related post

בנק ישראל קונה מניות Bank of Israel buys stocks